Jak przygotować się do spotkania z Notariuszem?

Ustalenie czynności

W celu uzyskania szczegółowych informacji na temat dokonywanych czynności notarialnych prosimy o kontakt telefoniczny, mailowy lub podczas konsultacji w siedzibie Kancelarii lub online.

Porada prawna

Udzielimy porady prawnej, w ramach której ustalimy, jaki rodzaj czynności notarialnej jest optymalny dla Państwa sprawy.

Dokumentacja

Poinformujemy, jakie dokumenty są wymagane. Obliczymy wysokość koniecznych opłat sądowych i podatków oraz wskażemy wysokość wynagrodzenia notariusza.

Spotkanie

Czynności notarialne co do zasady dokonywane są w siedzibie Kancelarii we Wrocławiu. Mogą być dokonywane także w innym miejscu, jeżeli przemawia za tym charakter czynności lub szczególne okoliczności.

Dokumenty

  • W celu zawarcia Umowy Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością prosimy o podanie następujących informacji:
  • Firma spółki (nazwa)
  • Przedmiot działalności Spółki (wskazanie numerów PKD)
  • Siedzibę (miejscowość)
  • Czas trwania Spółki, jeżeli jest oznaczony
  • Wysokość kapitału zakładowego oraz informacje czy będzie on pokryty wkładem pieniężnym  czy niepieniężnym
  • Liczbę i wartość nominalną udziałów objętych przez poszczególnych wspólników
  • Zarząd (określenie liczby Członków Zarządu oraz sposobu reprezentacji Spółki).

Możliwe jest również dostarczenie własnej treści umowy spółki, która po spełnieniu ustawowych wymagań, może zostać objęta aktem notarialnym. Przy zawarcia umowy spółki pobierane jest 0,5 % podatku od czynności cywilnoprawnych oraz opłaty notarialne – zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Protokoły:

  • Zgromadzenia Wspólników Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością
  • Walnego Zgromadzenia Spółki Akcyjnej
  • Protokół Posiedzenia Rady Nadzorczej

W celem przygotowania protokołu prosimy o udostępnienie:

  • Statutu / Umowy Spółki / Aktu Założycielskiego Spółki
  • numer wpisu Spółki do Krajowego Rejestru Sądowego
  • zakres podejmowanych Uchwał / zmian Statutu / Umowy / Aktu Założycielskiego Spółki

Do Umowy Sprzedaży niezbędne będą:

  • dane stron transakcji
  • numer księgi wieczystej Nieruchomości,
  • podstawa nabycia np. akt notarialny, postanowienie sądu
  • cena Nieruchomości i sposób zapłaty
  • numer rachunku bankowego, na który ma nastąpić zapłata ceny
  • wartość rynkowa Nieruchomości (jeżeli jest inna niż wskazana cena)
  • warunki i data wydania Nieruchomości
  • zaświadczenie, że pod adresem dla Nieruchomości nikt nie jest zameldowany (w przypadku Nieruchomości zabudowanych)
  • informację odnośnie wydania świadectwa charakterystyki energetycznej (w przypadku Nieruchomości zabudowanych)
  • zaświadczenie czy nieruchomość leży na obszarze rewitalizacji lub terenie Specjalnej Strefy Rewitalizacji
  • zaświadczenie w przedmiocie zadłużenia / brak zadłużenia w płatności opłat eksploatacyjnych u zarządcy Nieruchomości (w przypadku Lokali)
  • wypis z Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego (w przypadku Nieruchomości Gruntowych)
  • wypis z rejestru gruntów oraz wyrys z mapy ewidencyjnej –  z adnotacją o przeznaczeniu do dokonywania wpisu w księdze wieczystej (w przypadku Nieruchomości Gruntowych)
  • zaświadczenia, że Nieruchomość nie jest objęta uproszczonym planem urządzenia lasu lub decyzją, o której mowa w art. 19 ust. 3 tej ustawy z dnia 28 września 1991 r o lasach (w przypadku Nieruchomości Gruntowych)
  • w przypadku, gdy Nabywcy uiszczają cenę z udzielonego im przez bank kredytu, istnieje możliwość ustanowienia w akcie notarialnym hipoteki. Należy wówczas przedłożyć oświadczenie banku o ustanowieniu hipoteki oraz innych zabezpieczeń. Może się także okazać konieczne okazanie umowy kredytowej.

Do Przedwstępnej Umowy Sprzedaży niezbędne będą:

 

  • dane stron transakcji
  • numer księgi wieczystej Nieruchomości
  • podstawa nabycia np. akt notarialny, postanowienie sądu
  • cena Nieruchomości i sposób zapłaty
  • numer rachunku bankowego, na który ma nastąpić zapłata ceny
  • wartość rynkowa Nieruchomości (jeżeli jest inna niż wskazana Cena)
  • warunki i data wydania Nieruchomości.

Do Umowy Darowizny niezbędne będą:

  • dane stron transakcji
  • stopień pokrewieństwa stron transakcji
  • numer księgi wieczystej Nieruchomości
  • podstawa nabycia np. akt notarialny, postanowienie sądu
  • wartość rynkowa Nieruchomości
  • warunki i data wydania Nieruchomości
  • zaświadczenie, że pod adresem dla Nieruchomości nikt nie jest zameldowany (w przypadku Nieruchomości zabudowanych)
  • zaświadczenie w przedmiocie zadłużenia / brak zadłużenia w płatności opłat eksploatacyjnych u zarządcy Nieruchomości (w przypadku Lokali)
  • wypis z Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego (w przypadku Nieruchomości Gruntowych)
  • wypis z rejestru gruntów – z adnotacją o przeznaczeniu do dokonywania wpisu w księdze wieczystej (w przypadku Nieruchomości Gruntowych)

Do przygotowania aktu notarialnego – Oświadczenia najemcy o poddaniu się egzekucji, konieczne będą:

 

  • dane Najemcy
  • Umowa Najmu

Do przygotowania aktu notarialnego – Pełnomocnictwa, prosimy o podanie:


  • danych Mocodawcy,
  • danych Pełnomocnika / Pełnomocników: imiona, nazwiska, imiona rodziców, numer PESEL,
  • w przypadku wielu Pełnomocników – informacja, czy każdy z Pełnomocników może działać samodzielnie bądź czy Pełnomocnicy mogą działać tylko łącznie,
  • zakres pełnomocnictwa, tj. czynności do jakich Pełnomocnik ma zostać upoważniony (w jakich sprawach będzie mógł reprezentować Mocodawcę)
  • czas na jaki pełnomocnictwo ma być udzielone, w przypadku udzieleniu na czas określony.

 

Do udzielenia pełnomocnictwa konieczne jest stawiennictwo osoby udzielającej pełnomocnictwa (mocodawcy). Obecność Pełnomocnika nie jest konieczna.

 

Do Aktu Poświadczenia Dziedziczenia należy udostępnić:

 

  • dane Stawających
  • numer PESEL zmarłego
  • odpis skrócony aktu zgonu spadkodawcy
  • testament spadkodawcy, jeżeli został sporządzony
  • odpisy skrócone aktów stanu cywilnego stawających, tj. odpisy skrócone aktów urodzenia, a w przypadku osób, które w wyniku zawarcia związku małżeńskiego zmieniły nazwisko – odpisy skrócone aktów małżeństwa
  • odpis skrócony aktu małżeństwa, w przypadku małżonka zmarłego.

Do przygotowania aktu notarialnego – Testamentu, konieczne będą:


  • dane Testatora – osoby sporządzającej testament
  • dane spadkobierców – imię, nazwisko, imiona rodziców, data i miejsce urodzenia, PESEL
  • jeżeli testament ma zawierać zapis zwykły albo zapis windykacyjny, w tym nieruchomości – informacje na temat zapisywanego przedmiotu / nieruchomości.

 

W celu sporządzenia notarialnego poświadczenia podpisu konieczna jest obecność osoby, której podpis ma zostać poświadczony.
Do Kancelarii należy stawić się z dokumentem tożsamości oraz z dokumentem, pod którym ma zostać złożony podpis.

 

Do przygotowania aktu notarialnego – Protokołu przyjęcia do depozytu, konieczne będą:

  • dane osoby składającej depozyt
  • kwota składana do depozytu
  • oznaczenie czynności, w związku z którą składany jest depozyt
  • oznaczenie podmiotu uprawnionego do odbioru depozytu
  • wskazanie warunków wydania depozytu uprawnionemu
  • termin wydania depozytu uprawnionemu

W przypadku złożenia pieniędzy do depozytu, w chwili sporządzania przez notariusza aktu notarialnego – Protokołu, środki pieniężne muszą być zaksięgowane na rachunku depozytowym notariusza.

W celu sporządzenia poświadczenia dokumentu, tj. odpisu (za zgodność z oryginałem), wyciągu dokumentu, notariuszowi należy okazać oryginał dokumentu, zaś osoba okazująca dokument powinna stawić się w Kancelarii ze swoim dokumentem tożsamości.

W celu opatrzenia dokumentu datą pewną, należy okazać notariuszowi oryginał dokumentu, zaś osoba okazująca dokument powinna stawić się w Kancelarii ze swoim dokumentem tożsamości. Notariusz poświadcza na okazanym mu dokumencie datę, a na żądanie stron także godzinę i minutę okazania tego dokumentu. W poświadczeniu notariusz wymienia imię, nazwisko i miejsce zamieszkania osoby, która dokument okazała.

Przydatne linki