Czynności notarialne

U notariusza można dokonać zawarcia umowy spółki, zmiany umowy spółki bądź statutu, podjąć uchwałę o podziale, połączeniu lub przekształceniu spółki, podjąć uchwałę o likwidacji spółki, zbyć udziały w spółkach, sporządzić protokoły zgromadzeń wspólników, protokoły z walnego zgromadzenia akcjonariuszy, a także można sporządzić inne protokoły z posiedzeń organów spółki.

Umowa deweloperska jest to umowa, na podstawie której deweloper zobowiązuje się do ustanowienia odrębnej własności lokalu i przeniesienia własności tego lokalu na nabywcę po zakończeniu przedsięwzięcia deweloperskiego, a nabywca w zamian za to zobowiązuje się do spełnienia świadczenia pieniężnego na rzecz dewelopera. Umowę deweloperską zawiera się w formie aktu notarialnego.

Umowa zakupu nieruchomości, zgodnie z art. 158 Kodeksu cywilnego dla swojej ważności obligatoryjnie musi zostać zawarta w formie aktu notarialnego przez uprawnionego notariusza (zazwyczaj w kancelarii notarialnej). W przypadku umowy przedwstępnej dla celów ważności co prawda wystarcza forma pisemna, jednak taka forma może rodzić niekorzystne skutki dla strony w przypadku, gdy zobowiązany nie zechce przenieść własności nieruchomości.

Umowę sprzedaży reguluje art. 535 i następne Kodeksu Cywilnego. Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. Na zabezpieczenie zapłaty ceny można ustanowić między innymi: depozyt notarialny, oświadczenie Kupującego o poddaniu się egzekucji w trybie art. 777 § 1 pkt 4 k.p.c., hipotekę, poręczenie osoby trzeciej. Umowa Sprzedaży nieruchomości wymaga formy aktu notarialnego.

Darowizna nieruchomości wymaga zachowania formy aktu notarialnego. Umowa darowizny określona jest w Kodeksie cywilnym. Art. 888 Kodeksu cywilnego stanowi, iż przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Zgodnie z treścią art. 908 i następne Kodeksu Cywilnego Umowa Dożywocia stanowi umowę, przez którą w zamian za przeniesienie własności nieruchomości nabywca zobowiązuje się zapewnić zbywcy dożywotnie utrzymanie, to jest w braku odmiennej umowy, przyjąć zbywcę jako domownika, dostarczać mu wyżywienia, ubrania, mieszkania, światła i opału, zapewnić mu odpowiednią pomoc i pielęgnowanie w chorobie oraz sprawić mu własnym kosztem pogrzeb odpowiadający zwyczajom miejscowym. Jeżeli w umowie o dożywocie nabywca nieruchomości zobowiązał się obciążyć ją na rzecz zbywcy użytkowaniem, którego wykonywanie jest ograniczone do części nieruchomości, służebnością mieszkania lub inną służebnością osobistą albo spełniać powtarzające się świadczenia w pieniądzach lub w rzeczach oznaczonych co do gatunku, użytkowanie, służebność osobista oraz uprawnienie do powtarzających się świadczeń należą do treści prawa dożywocia. Dożywocie można zastrzec także na rzecz osoby bliskiej zbywcy nieruchomości. Prawo dożywocia jest niezbywalne. Umowa dożywocia wymaga dla swej ważności formy aktu notarialnego.

Z chwilą zawarcia małżeństwa powstaje między małżonkami z mocy ustawy Ustawowa Wspólność Majątkowa Małżeńska obejmująca przedmioty majątkowe nabyte w czasie jej trwania przez oboje małżonków lub przez jednego z nich (majątek wspólny). Przedmioty majątkowe nieobjęte wspólnością ustawową należą do majątku osobistego każdego z małżonków. Małżonkowie oraz osoby zamierzające zawrzeć związek małżeński (przyszli małżonkowie) mogą zawrzeć Umowę Majątkową i postanowić, że w ich małżeństwie nie będzie obowiązywał reżim Ustawowej Wspólności Majątkowej Małżeńskiej. W Umowie Majątkowej Małżeńskiej strony mogą ustanowić rozdzielność majątkową, rozdzielność majątkową z wyrównaniem dorobków, wspólność rozszerzoną lub wspólność ograniczoną. Umowa Majątkowa Małżeńska wymaga formy aktu notarialnego. Może być zawarta w każdym momencie trwania małżeństwa lub przed zawarciem małżeństwa. Umowa Majątkowa Małżeńska może być zmieniona albo rozwiązana. Małżonek może powoływać się względem innych osób na umowę majątkową małżeńską, gdy jej zawarcie oraz rodzaj były tym osobom wiadome.

Umową najmu okazjonalnego lokalu jest umowa najmu lokalu mieszkalnego, którego właściciel, będący osobą fizyczną, nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie wynajmowania lokali, zawarta na czas oznaczony, nie dłuższy niż 10 lat.

Notariusz w związku z dokonywaną w jego kancelarii czynnością ma prawo przyjąć na przechowanie, w celu wydania ich osobie wskazanej przy złożeniu lub jej następcy prawnemu, pieniądze w walucie polskiej lub obcej. W tym celu nasza kancelaria prowadzi specjalne konta bankowe. Z przyjęcia depozytu notariusz spisuje protokół w formie aktu notarialnego.

Pełnomocnictwem jest umocowanie do działania w cudzym imieniu na podstawie oświadczenia reprezentowanego. Większość czynności prawnych możemy dokonać przez ustanowionego przez nas pełnomocnika / pełnomocników. Notariusz sporządza pełnomocnictwa w formie aktu notarialnego lub w formie pisemnej z podpisem notarialnie poświadczonym. W niektórych wypadkach konieczne jest udzielenie pełnomocnictwa w formie aktu notarialnego. W szczególności jest to: zbycie lub nabycie nieruchomości, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, prawa użytkowania wieczystego oraz praw do spadku.

Notariusz sporządza akt poświadczenia dziedziczenia ustawowego lub testamentowego z wyłączeniem dziedziczenia na podstawie testamentów szczególnych (tj. z wyjątkiem testamentów ustnych, podróżnych, wojskowych). Zarejestrowany akt poświadczenia dziedziczenia ma skutki prawomocnego Postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku. W obrocie prawnych stanowi dowód, że określone osoby są spadkobiercami po zmarłym.

Rozrządzić majątkiem na wypadek śmierci można jedynie przez testament. Spadkodawca może w każdej chwili odwołać zarówno cały testament, jak i jego poszczególne postanowienia. Sporządzić i odwołać testament może tylko osoba mająca pełną zdolność do czynności prawnych. Testamentu nie można sporządzić ani odwołać przez przedstawiciela. Testament może być sporządzony w formie aktu notarialnego. Spadkodawca może powołać do całości lub części spadku jedną lub kilka osób.

W celu opatrzenia dokumentu datą pewną, należy okazać notariuszowi oryginał dokumentu, zaś osoba okazująca dokument powinna stawić się w Kancelarii ze swoim dokumentem tożsamości. Notariusz poświadcza na okazanym mu dokumencie datę, a na żądanie stron także godzinę i minutę okazania tego dokumentu. W poświadczeniu notariusz wymienia imię, nazwisko i miejsce zamieszkania osoby, która dokument okazała.

PRaca notariusza

Notariusz powołany jest do dokonywania czynności, którym strony są obowiązane lub pragną nadać formę notarialną (czynności notarialnych).

Czynności notarialne, dokonane przez notariusza zgodnie z prawem, mają charakter dokumentu urzędowego. Notariusz jest obowiązany zachować w tajemnicy okoliczności sprawy, o których powziął wiadomość ze względu na wykonywane czynności notarialne.

Czynności notarialnych notariusz dokonuje w języku polskim. Na żądanie strony notariusz może dokonać dodatkowo tej czynności w języku obcym, wykorzystując własną znajomość języka obcego wykazaną w sposób określony dla tłumaczy przysięgłych lub korzystając z pomocy tłumacza przysięgłego.

Notariusz dokonuje następujących czynności
Poznaj Zespół Kancelarii Notarialnej Wojciech Biernat

Wojciech Biernat - Notariusz

heading icon

BEZPŁATNA KONSULTACJA

Udzielamy bezpłatnej, wstępnej porady notarialnej, także w formie spotkania online.